Oku! Rabbin Ekrem'dir / en büyük cömertliğin sahibidir.
Bismillahirrahmanirrahim
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ
Ikra’ ve rabbukel ekrem(ekremu).
Kuran-ı
Kerim, Alak (96) 3
Kuran-ı Kerim, Alak Suresi’nin 3. Ayeti de Oku! ile başlamaktadır.(1)
Kuran-ı Kerim, Alak Suresi’nin ilk 5 ayetinin peşpeşe geldiği düşünülürse oku! kelimesinin tekrar edildiği
anlaşılır. Tekrar önemle vurgu yapıldığının belirtisidir. Kaldı ki Kuran-ı
Kerimin bir çok ayetinde de oku kelimesi geçmektedir.
Elmalı’nın Kuran-ı Kerim Tefsirinde okuma yeteneğinin tekrar ile
gelişeceği üzerinde durulmakta; ayrıca, daha sonraki ayetlerden hareketle tebliğ
etmek üzere okumak gerektiği belirtilmektedir. (2)
Ömer
Nasuhi Bilmen, Kuran-ı Kerim Tefsirinde “Sana vahyolunacak ilâhî âyetleri oku.
(ve Rabbin sonsuz kerem sahibidir.) Mahlûkatını nice nîmetlerine nail
kılmaktadır. Seni de peygamberlik şerefine Allah'ın âyetlerini okumak nîmetine
nail buyuruyor.” (3) yazmaktadır.
Alak 3’de Allah’ın, cömertlik iddia edenlerden çok daha fazla cömertliğinden söz edilmektedir. Yani hem Allah’ın yüceliği tanıtılıp vurgulanmaktadır, hem de Cömert olan Allah’ın vereceği nimetle okuma işinin ve görevinin yapılabileceği vurgulanmaktadır.
Alak 3’de Allah’ın, cömertlik iddia edenlerden çok daha fazla cömertliğinden söz edilmektedir. Yani hem Allah’ın yüceliği tanıtılıp vurgulanmaktadır, hem de Cömert olan Allah’ın vereceği nimetle okuma işinin ve görevinin yapılabileceği vurgulanmaktadır.
Kuran-ı Kerim ilk ayetlerinde Oku! denmesinden, Oku kelimesinin hem
vahyedilecek olanı hem de Allah’ın tüm ayetlerini yani tüm yaratılanın okunması,
incelenmesi, karşılaştırılması, tefekkür edilmesi, fikir üretilmesi sonra
anlaşılanın tebliğ edilmesi…vb. anlamlarını içermekte olduğu anlaşılır. Bediüzzaman’a göre beşerin bütün ilimleri Kuran-ı Kerim ve kainat
kitabının hikmetlerini açmak ve anlamak içindir. (Bediüzzaman 20. Mektup)
Sabahattin Gencal, Başiskele - Kocaeli, 12. 01.
2013
Hz.
Ebû Zer (ra)'den rivayete göre Rasûlullah (sav) kendisine:
- Ey
Ebu Zer,"Kur'an'dan bir âyet öğrenmen senin için yüz rekat (nafile) namaz
kılmandan daha hayırlıdır." Buyurdu. (4) Ayrıca "Bir saat tefekkür, bir sene nafile
ibadetten daha hayırlıdır." mealinde bir hadis var.(5) Okuma geniş anlamında
düşünülürse okumanın belli metodlarla olmak şartiyle tefekkürü de içine aldığı
da söylenebilir.
Kısaca okumanın ne kadar önemli olduğu vurgulanmaktadır. Nitekim
Prof. Yaşar Nuri Öztürk temel ibadetin
genel anlamıyla okumak, özel anlamıyla Kur’an okumak olduğunu yazmaktadır.
(6)
Okumak yazılı bir metni anlamını bilmeden tilavet etmek demek
değildir. “Öyle ki bu okuma insanı, toplumu,
dünyayı, yaşamı, geçmişi, geleceği, iyiyi, kötüyü, varlığı, oluşu, akışı içine
alan ve varoluşun özünden gelen derin bir “sesleniş, çağrı ve dillendirme”
şeklinde bir okuma olmalıdır.” (7)
Kuran-ı Kerim’in çeşitli ayetlerinde Kur’an’ın bilerek okunmasında
işaretler vardır. (8)
“Kur’an’ı ancak, Kur’an’ın istediği gibi okumak ve dinlemekle, ona
uyabilmemiz ve Kur’an’ın ilk ayetindeki
ilk emrin / farzın gereğini yerine getirebilmemiz mümkün olabilecektir.” (9),
(10), (11)
Kerem
sahibi Yüce Rabbimizden bize de hakkıyla okuyabilme nimeti vermesini niyaz
ederiz.
__________________
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder