O’dur kalemle öğreten!
Bismillahirrahmanirrahim
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
Ellezî alleme bil kalem(kalemi).
Kuran-ı Kerim, Alak (96) 4
Kuran-ı Kerim, Alak 4. Ayetinde, en genel anlamda yazının
önemi üzerinde durulmaktadır.
Ömer
Nasuhi Bilmen Kur’an-ı Kerim Tefsirinde;
“Evet.. O Hikmet Sahibi Yaratıcıdır (ki:
O) Kerem Sahibi Mâbud’dur ki: Nice hakikatleri kullarına (kalem ile
öğretmiştir.) İnsanlar arasında ilim ve bilginin yayılmasına öyle uyuşmuş,
hayattan nasipsiz bir âleti mükemmel vasıtası kılmıştır.”(1)
denilmektedir.
Mecit Karakış tezinde “Allah-u Teala ilk üç ayette kendisi için iki
vasıf zikretmiştir. Bunlar, “İnsanı
Alak’tan yaratmak” ve “Kalemle
Öğretmek”tir.
Alakadan yaratmak ile kalemle
öğretmek arasındaki bağlantı şu şekildedir: Alaka, varlık aleminin en alt
kademesinde bulunan bir nesne, ilim ise, mertebelerin en yükseğidir. Sanki
Allah’u Teala şöyle demektedir:
“Sen, mertebelerin en düşüğü (alaka)’dan en kıymetli mertebeye
(ilim)’e yükselmiş bulunuyorsun. Bütün bu işleri yapan zat ibadete en layık
olanıdır.”(2) demektedir.
Karakış, adı geçen tezinde bazı müfessirlerin kaleme başka anlamlar
yüklediğinden de söz etmektedir; örneğin mahlukatın kaderini yazan kalem, Vahyi
yazan kalemle ilgili görüşler sıralanmaktadır.
Islamiyet.gen.tr’de de benzer ifadeler var; ancak kısım kısım
anlamına da işaret edilmektedir.
“Şöyle ki, Kalemle öğretendir.
Kuranı, azar azar, kalem kalem, kısım kısım öğretendir.
Lif lif, ayrıntılarına kadar anlatandır.
Kalemle, yazarak, çizerek, not alarak, bağlantı kurarak, yaşama
indirgeyerek, unutmamak için, Kuran ahlakından uzak düşmemek için çaba
harcayanlara belletendir.
Yaşama kaydedenlere, hayata geçirenlere, ömürlerine nakşetmek
isteyenlere öğretendir.
Hayatını, ahlakını Kuran yapandır.”(3)
İslam dini inancına göre, geçmiş ve gelecek tüm olaylar ve varlıklar
Allah katında bulunan Levh-ı Mahfuz, meleklerin insanların amellerini yazması
…vb. Görüşleri bir tarafa bırakarak başta da belirtildiği gibi bilgileri,
düşünce ve duyguları saklama vasıtası olan yazının bilimsel gelişmelere katkısı
yanında günlük yaşantıda da önemli olduğu söylenebilir.
İnsanların yapmayı düşündüklerini yani planlarını yazmaları, mevcut
durumu tespit etmeleri, düşünce ve duygularını iletmeleri …vb. yazma
faaliyetleri için Allah yazıyı mükemmel bir vasıta
kılmıştır.
“Kalem ilmin sembolüdür.
İşaret anlamıyla, gönderilecek vahiylerin kalemle yazılmasının, zapturapt altına
alınmasının gereğine işaret eder. Zaten Peygamberimiz de her Âyeti kâtipler
eliyle yazılı hale getirmiştir.
Kalem mecazî bir ifadedir. Kalem insanlığın gelişiminde ve
yücelmesinde rol oynamış en önemli alettir. Kalem‘den amaç bilgidir, eğitimdir,
okuldur, her türlü eğitim malzemesidir. Buradan, eğitimin tüm alt ve üst
yapısının hazırlanması gereğini de anlamalıyız.
Kalem, mecaz olarak ele alınmaz ise, uydurma rivayetler ön plana
çıkıverir, Arş’ın etrafına melekler oturtulur, önlerine hokkalar konur,
peygamberimiz de miraçta kalemlerin gıcırtısını dinler ve gelir
anlatır.”(4)
Mükemmel bir yazı vasıtası kalemin gereği gibi kullanılması
gerekmektedir.
Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli, 16. 01.
2013
4.
İşte Kur’an.com,
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder